fredag 4 oktober 2013

Veckans gäst: Jack A

Veckans gäst: Jack A

Det här är nyttigt att läsa nu när jag äntligen påbörjat min bok, Idag heter min bok.. " Våga vägra att rösta"
Jag har faktiskt gjort precis så som det beskrivs i denna boken.
En expert är en person som har gjort alla misstag som är möjliga inom ett begränsat område. Det har Niels Bohr sagt. Jag är ingen expert, men har i alla fall begått ett misstag. Kanske kan vi alla lära oss något av det?
70 sidor måste bort. Jag hade slitit med mitt manus Det skulle kunna hända dig i långt över ett år och trodde att jag nästan var i mål. Ingenting kunde vara mer fel. 70 sidor måste bort, dramaturgin fallerade. Inte nog med att 70 sidor måste bort, de behövde dessutom skrivas om. Från grunden.
Efter gråt och tandagnisslan bestämde jag mig för att göra om och göra rätt. Men hur skulle det gå till?
En kurskamrat till mig hade jobbat helt annorlunda. Istället för att låta strukturen växa fram under skrivandets gång hade hon satt strukturen först. Alla kapitel i ordning. Under varje kapitelrubrik hade hon skrivit ner ungefär tre meningar om vad kapitlet skulle handla om. Hon fick respons på strukturen, gjorde ändringar och först därefter började hon skriva.
Det var så även jag skulle göra!
När min struktur väl satt på plats var det som om orden strömmade ur mig. Det kändes fantastiskt att få ägna sig enbart åt skrivandet, utan att behöva oroa sig över vart manuset var på väg.
Det tog mig månader att färdigställa manuset och jag kom aldrig upp i samma sidantal. Men om jag inte hade arbetat på det nya sättet skulle jag förmodligen aldrig ha rott manuset i hamn.
Det som fungerar bäst för mig behöver inte fungera bäst för dig. Vissa skulle kanske hävda att struktur förstör spänningen och skaparglädjen. Men en sak är säker: Det är betydligt mer tidsödande att komma tillrätta med logiska luckor och dramaturgiska defekter i efterhand. Det vet jag, genom en dyrköpt erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar