måndag 15 april 2013

I väntan på trädgårdsplantering

Besöket på Trädgårdsmässan.

Min kusin Kari Tuhkanen kom på besök över helgen. 

Nordiska trädgårdar
Stockholmsmässan med min kusin och expert kom på besök, ett kärt möte, vi hade inte setts på 24 år.
Det är fantastiskt när vi upptäcker hur mycket vi har gemensamt

Han har under alla dessa åren rest runt jorden och bott i flera länder, då i Tanzania, USA, Holland, England.. och många fler , har har haft flera olika yrken. Han är nu Terapeut som min Göran och Konstnär och trädgårdsfanatiker som jag . Han har rosor som sin passion, i hans stora trädgård i Finland har han flera hundra olika arter. Där har han byggt upp sin egen värld på väldigt många tunnland inne i skogen norr om Lahti. Det kommer busslaster dit där de kommer och njuter av hans paradis, Kari säger att han är diktator där tillsammans med sin livkamrat Juha. Och han kallar sin plats för " Nordkorea"
Gå in och kolla på han fantastiska sida, där kan du avnjuta ett bild spel med rosor och sköna klassiska toner.

Nu väntar jag otåligt på att få börja rensa och plantera i trädgården 

Nu har jag fått så många fina tips av min kusin, mer förståelse för rosor som skall bli spännande. Kari tipsade mig att köpa en rosbuske som heter John Bucket,  den blir över 2 meter hög och den har massor av taggar, de kan kanske hålla borta grannarnas bajs katter.
Vi kanske tar en tur över till Finland i sommar och upplever rosornas prakt och Kari Värld.







Fantastiska rosor fick jag och Göran, på bilden har jag även cement frukter som blir fin dekoration i våran stenbelagda trädgård. 

I entrén fanns en stor örtagård, den gav mig massor av idéer

Jag skall plantera det mesta som vi kan behöva och skapa fina soppor sallader, med mera.
Idag har jag förkultiverat, Tomater, dill, sockerärter,Romansallad , Timjan och massor av flera, behöver lite mer såjord och lecakulor.
Det är väldigt inspirerande och kreativt att se hur det växer, för mig stimulerande att hela tiden lära sig nya saker. Idag är det måndag så är det Fasta för mig och Göran , Teer soppa då är det tuffast för mig på måndag och att lägga sina tankar på annat behövs.
Imorgon blir det lättare. Idag regnar det vilket är mycket välkommet, snön försvinner, jorden blir lättare att arbeta med. Imorgon kanske det blir tid att rensa.
Jag längtar.

I köksfönstret är det söderläge med het växthuseffekt.

.






































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar