måndag 26 augusti 2013

Efter en lång het sommar

Det har hänt mycket i vår oas denna sommaren.

Jag tycker det är så fint när jag kan se hur solen skiner genom bladen här.

Det har varit och fortfarande är en fantastisk sommar.


 På verandan som är baksidan har det hänt mycket, vi har byggt klart uterummet, målat träpallar. 










Vi har jobbat mycket med baksidan och den blir en mycket trivsam plats.
Här har jag New Dawn som också började växa sig fint , men även den har ätits av bladlöss. Ingenting annat  har dock drabbats.













Tomatplantorna har trivts riktigt bra i värmen på framsidan. Jag har lärt mig så mycket om vilka växter som passar där vi bor, och min resa till Finland till min Ros expert Kari som är min kusin. 




Jag kollade igenom bilderna från mars då vi väntade på att få bort snön och komma igång. När krokusarna kommer blir jag ivrig och vill se massor av färg. Så fort jorden blev varmare planterade jag massor av prästkragar och de har varit så vackra hela sommaren.






Härliga söta tomater som är gula, dessa har jag odlat från frön.




Alkemysten klätterros togs sig snabbt och doftade gott, men såklart drabbades den av löss, jag hoppas att den kommer igen



Jag tänker nu framöver satsa på mera gröna vintertåliga växter som är marktäckande som dessutom sticks . Katterna som grannen har har ju vår oas som dass. Det försöker jag motarbeta genom göra det riktigt obekvämt för dem. 






Sol och värme samt mycket vattnande har gjort att det har vuxit som aldrig förr. Stockrosorna har blivit över 3 meter. Men lite långsammare går det för Bambun .

Stockrosor                                                                











Trenden i sommar har varit trälådor, och de som en gång kanske gavs bort såldes slut överallt till höga priser. Vi köpte några bitsocker lådor som är original , och det är riktigt coolt tycker jag.


Mycket goda sockerärtor kom, men det hinns inte att äta allt medans det är så färskt. Vi har haft en del närodlat i våra sommarmiddagar iallafall.

Sommaren är kvar, men det är tid att förbereda inför hösten och nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar