fredag 19 april 2013

Det våras i Nynäshamn

Soligaste platsen i Stockholms län är Nynäshamn!

Nu är nästan all snö bort regnat och bortblåst.






Kreativitet kommer

 när det inte finns överflöd av det jag behöver mest,

 och nu är det växthus!!








Jag har använt alla olika varianter av glascylindrar och haft gladpak ovanpå, det har fungerat bra, här ser vi dillen som gror. Jag skall plantera om dessa och fortsätta att använda den till rädisorna. I köksfönstret är det toppen. Just nu är det lite halvmulet, men det kan bli en het eftermiddag







 .På Jysk hittade jag ett set med tre lådor.
stycken för ett par hundra, det skall bli snyggt lummigt, frodigt med massor av härliga färska kryddor, dillen gror snabbt i köksfönstret. Här ute står tomater och rosor. 

Snart med värmen kommer dillen och alla de andra få bo här ute i de här lådorna







Eftermiddagen igår sprack himmelen upp och jag fick möjlighet att rensa mer och köra bort mera löv.

Under alla löv fanns mycket mera än Krokusen som verkligen sprider ut sig, och här kan jag fastna och se och kolla i timmar. Trädgården tar verkligen hand om mig.




I mitten i en cirkel står vårat Körsbärsträd, det finns massor av knoppar till små fina blommor som vill slå ut, det blir en magisk med kort period.
Nu på morgonen har jag planterat klart alla fina lökar jag köpte på Stockholmsmässan i förra helgen, då det var Nordiska trädgårdar.
Jag hade fin fin hjälp av min Kusin Kari från Finland, han kan han.
Kari skrev att han hade fått 2000 lökar som skulle planteras, han har ju busslaster som kommer till hans paradis, inte riktigt så här ännu. Jag är ju fortfarande ny i denna trädgårdsvärlden, men helt klart fast, jag hade gärna jobbat med detta. 





På baksidan ägnas det inte mycket tid dessa dagar, men jag upptäckte hur vackra de här björkarna står innan löven slagit ut.








För första gången i livet bor jag mitt i naturen, och ju längre tiden lider kan jag med nöje säger att " man växer in i det" på engelska låter det bättre " It grows on you"
Har längtat tillbaka till Stockholm City igen ,men jag har en sanslös skräck för råttor och nu är det nästan så många där att Stockholmarna får utrymma.
I Göteborg där jag bott mestadels av mitt liv.. såg jag en råtta en enda gång. Men måsarna är ju också äckliga och väsnas.
Nu skall jag fortsätta att sätta fröer och plantera om .
Ha en vårlig dag!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar